Att vårda sitt varumärke

För er som nu har haft sin första tävling eller ni som har en tävling som går varje år.  En välrenommerad fisketävling är ett värdefullt varumärke. Det förenklar att fylla platserna och det förenklar att få sponsorer. 

När tävlingen är över då är det dags att fundera på hur ni kan förbättra tävlingen till nästa år. Vad kan ni göra bättre? Vad fungerade dåligt? Vad kan göras bättre? Vad kan göras roligare?

Dåligt för varumärket

Det här är våra egna observationer från de tävlingar som vi deltagit i.

  • Dåligt arrangerat
    • Röriga och oklara regler. Vad gäller egentligen? 
    • Oförberedda skepparmöten  ("Hej och välkomna! Har ni några frågor...")
    • Dåliga mätbrädor utan stopp för huvudet. Resultat är omöjliga att granska och beroende på vinkel på bilden kan man
      få resultat som diffar på många cm.
    • Alla fångster granskas inte vilket är extra viktigt på SPL tävlingar.
    • Prisutdelningen dröjer då arrangören räknar ut resultatet efter tävlingen. Det dröjer flera dagar tills det officiella resultatet faktiskt publiceras.
  • Hantering av sponsorer
    • Sponsorer väntar sig något tillbaka. Därför är det viktigt att sponsorer syns på olika sätt. Allt från social medier, tidningsartiklar. program,bilder från prisutdelningen etc.
  • Tävlingsform
    • Vilka vill man nå med sin tävlingsform. Vill man bara nå "eliten" eller vill man nå både "elit" och "allmoge"?  
      • Hur svårt det är att faktiskt få ett resultat påverkar.  Med en hög minimilängd så får man få inrapporterade fiskar. Om ett lag av 50 har "fullt papper" då har man antagligen gjort tävlingen för svår. Nu är det förstås inget som automatiskt innebär att det är dåligt för framtiden. Men de som tävlar för första gången tycker garanterat att det är roligare när de inte "nollar" på tävlingen.  Och de som är duktiga kommer att vinna ändå. Nu kan man ju även laborera med antalet fiskar som man räknar.
    • För kort tävlingstid
      • Har man få deltagare kan tävlingstiden vara en förklaring. Många gäddfiskare är vana att traila en bra bit för tävlingar. Men är tävlingstiden för kort även fast det finns ljus så är det definitivt något som kan påverka intresset att delta.

Bra för varumärket

Precis som att vi reagerar på det som är dåligt på andra tävlingar så "stjäl" vi ohämmat från de tävlingar där det faktiskt är roligt att delta.

  • Traditioner! Att vissa tävlingar är tradition är förstås något som vi inte kan bortse ifrån. Utifrån det kan vi säga att kontinuitet ofta är något positivt. 
  • Förberedda arrangörer
    • Tydliga regler och tydliga program!
      • Om vi inte behöver ställa frågor om något som saknas i reglerna så är det bra.
    • Förberett skepparmöte. Gärna med en fungerande PA anläggning (högtalare). Ett bra skepparmöte klaras av på ca 10 minuter.  I coronatider så är förstås en liten film på facebook eller Youtube ett bra alternativ.
    • Enkelt att rapportera utan jobbiga pappersprotokoll och mätbrickor som ska finnas med på alla bilder.
  • Liverapportering! Grymt kul att kolla läget under förflyttning. 
  • "Go stämning"! Att som arrangör bjuda på korv och kaffe efter tävlingens slut gör att många hänger kvar och "tjötar".  Coronatider gör kanske att man får avstå från detta.
  • Prisutdelning direkt efter tävlingen.  Det ska vara klart när vi lämnar in mätbrädan och om det slutgiltiga resultatet finns klart direkt efter prisudelningen så är det plus.

Tillbaka....

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok