Tävlingen är utannonserade. Nu är det dags att börja pricka av läget inför tävlingen. Det finns en miljon små saker man kan göra. Här listar vi några av de saker som vi gör:

Uppdaterar betalningsstatus

Kanske låter självklart men givetvis vill de som betalt se att man noterat att de betalt. Detta är superenkelt i fisketavling.nu.

Sponsorer

Utse någon i tävlingsledningen som bara har till uppgift att kontakta potentiella sponsorer. Då ni redan har gjort en budget så kommer ni att se att all sponsring direkt gör skillnad.  Allt från sponsrat kaffe till priser. 
Fundera på vad ni har att erbjuda potentiella sponsorer. Naturligtvis är exponering i sociala medier en viktigt del. Men även exponering i media på olika sätt. 

Tillverka Mätbrädor

Ingen tävling utan mätbrädor. Se till att ni har era mätbrädor klara i tid. 

Självhäftande nummerlappar

En liten detalj som lyfter tävlingen på många sätt är att varje båt har ett tydligt synligt startnummer.  Dels kan andra båtar dokumentera fiske på fredade områden. Men sen kan man ju kolla om gäddan som båten bredvid jublade över var en riktig bamse (om man använder liverapportering).

Löpande Marknadsföring

Självklart gör man löpande marknadsföring för att fylla alla sina platser men även för att marknadsföra sina sponsorer. En del arrangörer gör presentationer av sina anmälda lag.

Författa Regler

Tänk på att reglerna ska vara tydliga. Ni kan ju tex utgå från vårt regelförslag.

Organisera tävlingsledningen

Tävlingsledning

Vi tror generellt inte att det är en bra ide att delta i sin egen tävling.   Dels kan det uppstå trovärdighetsproblem om det råkar gå bra med fisket. Dels kan det bli svårt att hinna med att hantera resultaten och förbereda prisutdelning (även med fisketavling.nu).  

Det är bra med minst 3 personer i tävlingsledningen. Gör det också enklare att fördela uppgifterna under tävlingens gång. Det går att genomföra med två personer under förutsättning att man tar in hjälp under tävlingens gång.  

Fotoansvarig

Den som är fotoansvarig har ett viktigt jobb. Bilder där sponsorerna syns och bilder till media. Helst med en bra kamera och inte bara en mobil. Här är det ju mest fototillfällen i samband med start och prisutdelning. 

Resultathantering

Det finns  lite alternativa sätt för att hantera resultatrapportering. I vilket fall som helt krävs verkligen ordning och reda för att det inte ska ske något misstag. 

fisketavling.nu

Använder man fisketavling.nu finns en inbyggd process för hantering och rapportering av resultat och live uppdatering av detta. Se resultathantering för mer information om detta. Resulatet är klart direkt efter att tävlingen är avslutad och man kan ha prisutdelning direkt efter målgång.

MMS

Fördel. Enkelt, skicka två bilder till arrangören med teamnamn etc.  Nackdelen är att det tar tid att granska bilder och uppdatera resultatet i någon excelfil eller dokument.  Dessutom skickas bilderna med mindre upplösning via MMS vilket innebär att det helt enkelt kan bli svårt att granska bilderna.

Liveuppdatering löpande är ganska tungt för arrangören och om man ska kvittera rapporterna så blir det ganska arbetssamt.  Ofta väljer man en ganska hög minimigräns för att inte få för många rapporter. Inte direkt enkelt att bläddra bland rapporterna i efterhand.  Blir snabbt struligt när deltagarna råkat skicka fel bilder. 

Ofta måste man ha tex en bricka med lagets eller deltagarens startnummer synlig i bilden för att undvika risk för fusk med gamla bilder.

Fångstrapport i pappersform/sms + bilder i efterhand

Problemet är att hinna granska rapporter mellan målgång och prisutdelning.  I praktiken kommer alla bilder inte att hinna granskas.  Ofta väljer man en ganska hög minimigräns för att inte få för många rapporter. Även om det bara tar 5 minuter per team att granska 5 bilder så ganska snabbt blir det extremt stressigt. Vissa arrangörer granskar bara de 5 första. Något som inte är så kul om det är en SPL tävling där kanske varje poäng räknas.

Ofta måste man ha tex en bricka med lagets eller deltagarens startnummer synlig i bilden för att undvika risk för fusk med gamla bilder.

Sen är det ju rätt irriterande att stå och vänta på prisutdelningen medan tävlingsledningen sitter och räknar.

Utlämning mätbrädor/Incheckning

När de som anländer kommer så ska de checkas in i tävlingen så att man vet att de är där. Ibland kollar man ibland medlemskort i Sportfiskarna och lämnar ut eventuell "goodiebag" samt naturligtvis mätbrädor.  Bord och stolar, gärna tak över huvudet så att man inte får problem med sin dator/padda.

Coronaanpassad incheckning (2020-10-21).

Man vill ju till varje pris inte ha någon trängsel. Formellt är det ju 50 personer i skrivande stund som gäller men vi tycker att man bör fundera på alternativ där man helt enkelt tar bort risken för trängsel. Vi valde på Blekinge 24h Pike challenge att incheckningen skedde från en brygga. Dvs de tävlande kom i båt dit och fick sin mätbräda, startbrev och goodiebag.  Detta fungerade mycket bra.

Skepparmöte 

Strax innan start brukar man ha ett skepparmöte. Fundera på vad ni vill få fram och försök vara tydliga. Lägg tid på att förbereda detta! 
Fundera på en PA anläggning om ni inte är van att prata högt inför många människor. 

Typisk agenda för skepparmöte kan tex vara:

  • Kort sammanfattning av regler
  • Hantering av fisk
  • Fångstrapportering
  • Startprocedur
  • Viktiga tidpunkter
  • Säkerhet

Detta klarar man på ca 10-15 minuter om man förberett sig.

Coronaanpassad skepparmöte (2020-10-21).

Man vill ju till varje pris inte ha någon trängsel. Formellt är det ju 50 personer i skrivande stund som gäller men vi tycker att man bör fundera på alternativ där man helt enkelt tar bort risken för trängsel. Vi valde på Blekinge 24h Pike Challenge att spela in en film med de viktigaste sakerna som vi brukar ta upp på ett skepparmöte.  Mycket jobb men ändå ett säkert alternativ till skepparmöte. 

Starten

 Här listar vi de olika alternativ vi sett på starter med för och nackdelar.

Flygande start

Direkt efter man fått sin mätbricka så kan man springa till båtarna och köra iväg. Denna startform tillåter inte sportfiskarna i sina regler:
"Det är inte tillåtet att ha så kallad flygande start, där man startar tävlingen på land i samband efter avslutat kaptenmöte. Sportfiskarna råder arrangörer att alltid prioritera säkerheten och inte minst i starten. Tävlande ska kunna lämna hamn/samlingsområde i lugn takt med gott om tid att innan start för att till exempel förbereda deltagare med flytplagg, dödmansgrepp etc."

Gemensam start

Fördelarna med denna starform är att alla startar från samma plats samtidigt. Det är också ett mycket bra fototillfälle med massor av båtar. 

Om vi ska ge några råd så är det att välja en plats med 5 knop och starta ut från detta område. Då får man en naturlig spridning av båtarna förutsatt att alla håller fartbegränsningen. En väl markerad startbåt kan vara ett bra alternativ/komplementtill startskott/tuta.

Nackdelen med denna startform är att risken för olyckor i samband med starten givetvis är högre med många båtar i hög fart på en begränsad plats med massor av svallvågor. 

Löpande start

Efter incheckning kan man åka ut i lugn och ro till sin plats. Men man får inte börja fiska förrän vid en specifik tidpunkt. (Här kan man kolla tidsstämpeln på de tävlingsbilder som skickas in så att de inte är tagna före tävlingstidens slut, något som stöds av fisketavling.nu).

Fördelen är att det blir en lugn transport ut till sin fiskespot där man kan ankra och hälla upp en skvätt kaffe och slipa krokarna. 
Nackdelen är väl att det inte finns något sätt att faktiskt kolla att man inte börjat fiska innan och sen behåller sin fångst i håven tills tävlingen börjar. 

Vi har på Blekinge 24h Pike Challenge fått mycket positiv feedback på denna startform i samband med 2020 års tävling.

Målgång

Hur ska tävlingen avslutas? Det viktiga är att man får in alla mätbrädor och eventuella fångstrapporter. En utskriven lista på deltagarna som man prickar av med en penna funkar bra här.

Prisutdelning

En pall med 1-3 plats är bra att ha. Man kan bygga en med europapallar eller se om man kan låna någonstans. En bra prispall bidrar till att det ser bra ut på de bilder som man tar.

Tänk på att sponsorflaggor/rollups ska synas så mycket som möjligt. Förbered prisbordet och medaljer. Se till att ni verkligen har 100 % koll på resultatet och vilka klasser ni har i tävlingen.

Inte kul att göra som en arrangör som skrivit ett presentkort för mycket på en plotter/ekolod och lämnat ut på prisutdelningen.  Eller lämnat ut priser till fel lag...

 

Coronaanpassad Prisutdelning (2020-10-21).

 Man vill ju till varje pris inte ha någon trängsel. Formellt är det ju 50 personer i skrivande stund som gäller men vi tycker att man bör fundera på alternativ där man helt enkelt tar bort risken för trängsel. Vi valde på Blekinge 24h Pike Challenge att endast ha prisutdelningen för de som tror sig ha en chans till att vinna 1-3 pris samt längsta gädda. Något som fungerade mycket bra tack vara fisketavling.nu

 

 Och när tävlingen är klar då?

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok