Det första man gör...

Innan man annonserar ut sin tävling så tycker vi att man ska vissa saker klara för sig. Inget stör mer än ändringar av grundläggande förutsättningar. Den här delen kan man betrakta som en checklista på saker som bör vara i stort sett klara innan ni går ut med tävlingen.

Tävlingskoncept

Välj ett tävlingskoncept.  Ska det vara en en eller flera dagars tävling, 24 timmar? Individuell eller Lag?  Vilka klasser ska i så fall finnas?  Titta på andra tävlingar och se vad som gör en tävling framgångsrik eller inte. 

Som någon sa, "Imitation is the sincerest form of flattery". 

Varför

Fundera på syftet med tävlingen. Vi tycker att ett samarbete med Sportfiskarna där man skänker överskottet till fiskevård är sympatiskt. En del gillar tävlingar med kontantpriser. Några anordnar tävlingar för att själva tjäna pengar eller samla pengar till välgörande ändamål.  Ett uttalat syfte kan vara bra för er marknadsföring och underlätta arbetet med att skaffa sponsorer.  

Tidpunkt

Det kan ju vara dumt att lägga sin nya tävling samtidigt som det går en stor tävling någon annanstans i er närmaste omgivning. Vår site är en bra vägledning till när det finns plats både tidsmässigt och geografiskt. 

En annan aspekt är fiskevård. Det kan ju vara diskutabelt att ha en tävling innan eller under lektid eller när vattentemperaturen är över 20 grader. När detta är beror förstås på var tävlingen arrangeras.

Så antingen i god tid innan leken eller när leken är mer eller mindre över. Undvik mitt i sommaren.

Tävlingsområde

Finns en del punkter att fundera på när man väljer tävlingsområde. Så att analysera områdets förutsättningar för en fisketävling är en bra början och att sammanställa dessa inför tävlingen så att deltagarna direkt ser vad som gäller. Det finns ett antal punkter man bör kolla på som arrangör så att det inte kommer som glada överraskningar i sista stund.  

Fågelskydd

Inom fågelskyddsområdena längs fastlandskusten är det inte tillåtet att komma närmare land än 100 meter. Här gäller tillträdesförbudet oftast 1 april till 10 juli, men kan vara förlängt på grund av senhäckande arter som tordmule, tobisgrissla och labb. Alla fågelskyddsområden är tydligt utmärkta på sjökort eller så kan man filrera fram dem på http://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ 

Det vore ju tråkigt om en stor del av ert tävlingsområde faktiskt omfattas av fågelskydd.

Naturreservat

De flesta naturreservat har olika föreskrifter. En del tillåter tävlingsverksamhet/fiske, en del inte. Som arrangör kan det vara bra att gå igenom dessa områden för att tillhandahålla en tydlig information om vad som gäller. Enklaste sättet är att gå till http://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ och där använda kartverktyget för att förstå vad som gäller. Det är inte ovanlig med inskränkningar av tävlingsverksamhet. I vissa län kan dessa områden vara förvånansvärt stora. 

I beslutet för ett naturreservat kan det tex stå följande föreskrift eller något liknande: " Utan samråd med Länsstyrelsen upplåta eller använda området för tävlings eller övningsändamål, eller andra liknande arrangemang som kan skada områdets bevarandevärden." I praktiken bör man då samråda med Länsstyrelsen om man väljer att låta detta område ingå i tävlingsområdet. Samråd brukar vara gratis, däremot inte dispens. Men kolla med din länsstyrelse innan.

Övriga fiskeregler

Det kan även finnas fredade områden för fiske, som tex vissa lekvikar eller i närheten av åmynningar etc. Bästa stället att kolla detta är http://www.svenskafiskeregler.se 

Plats

Vi tycker att start och målgång bör vara på ungefär samma ställe vilket oftast är ganska naturligt. Sen bör det förstås finnas logistiska förutsättningar som förtöjning, parkering, ramper, plats för incheckning, prisutdelning osv. Vår erfarenhet är att bara göra ett kartrek inte räcker. 

Tänk på att den stora parkeringsplatsen kanske är en upplagsplats för båtar ifall man har tävlingen tidigt på våren eller sent på hösten.

Hur

Vissa tävlingar tillåter att man tar upp matfisk i enlighet med de fiskeregler som gäller men kör i övrigt Catch & Release.  Hur man gör med detta är mer relatelerat till vilken inställning man har till fisk som mat.  För inbitna tävlingsfiskare tar hantering av matfisk helt enkelt för mycket tid. Mao så är påverkan på fisket av att man tar en matfisk i praktiken ganska lågt. Andra tävlingar kör 100 % Catch & Release. 

Rent generellt så finns det vissa saker man kan göra för att öka överlevnaden när det gäller catch and release.  Lite tips om vad man kan peka på kommer i en senare artikel.

Budget

Vad ska startavgiften vara? För att kunna ta ställning till det så är det på sin plats att försöka identifiera kostnader man har i samband med tävlingen. 


Nedan ser ni ett exempel på en budget som vi använde  som utgångspunkt när vi arrangerade Blekinge 24 h Pike Challenge för första gången.

Eftersom ens budget är tätt förknippad med hur många deltagare man får bör man redan innan ta ställning till lite olika nyckeltal:

  • Max antal deltagare. 
  • Min antal deltagare för att vi ska genomföra tävlingen

Vi gjorde budgeten i Excel och genom att prova olika antal deltagare så kunde vi se att vår budget var rimlig.

Ta betalt per deltagare eller per lag?

Om man har en lagtävling så kan man förstås välja att ta betalt per deltagare i laget eller en fast teamavgift.  Ur ett administrationsperspektiv så är det senare betydligt mindre jobb. Som lag så behöver man inte bry sig om man kommer med 2 eller 3 deltagare. Som arrangörer så behöver man inte heller kolla att inbetalt belopp stämmer med antal deltagare. 

Men ofta är utgifter som tex goodiebag relaterat till varje deltagare så visst kan man förstå de arrangörer som väljer att ta betalt per deltagare.  Vi rekommenderar ändå att man tar betalt per lag. För de flesta större tävlingar så består typiskt 95 % av lagen av 3 personer. Alltså är det bättre att direkt ta betalt för tre personer. 

Utgifter

Mätbrädor

En stor utgift är mätbrädor första gången man anordnar en tävling. Mätdekal brukar man kunna "tigga till sig" av de stora företagen. Men sen tillkommer själva brädan.
Vi har sett alla typer av mätbrädor i alla prisklasser. Allt från i princip ett brett måttband till en mätbräda i rostfritt stål eller aluminium. 

Vi tycker att man bör tänka på följande oavsett vilken modell av mätbräda man väljer.

  • Brädan måste ha ett stopp som man lägga huvudet mot annars blir det helt enkelt svårt att granska bilderna. 
  • Vi avråder från "mjuka" mätbrädor. Det kan vara svårt att få dessa att ligga rakt utan veck som påverkar mätt längd.
  • Mätdekalen bör vara vit eller väldigt ljus så att man tydligt ser var gäddan slutar på fotografiet. Mätsträck hela bredden på dekalen är mycket bra.


    En riktigt bra mätdekal.
  • Någon form av ryggstopp eller vagga så att det blir enkelt att lägga gäddan på samma sätt för alla.
  • Inga vassa kanter som man kan skada sig själv eller gäddan mot. 
  • Glöm inte att fundera på förvaring. Hur mycket plats det tar att förvara 50 mätbrädor är något man bör tänka på när man designar mätbrädan.

Vi testade lite prototyper och fastnade för en mätbräda som skulle kosta ca 60 kr/st.  Inte en ideal men den har faktiskt fungerat rätt bra. Totalkostnad 3500 kr som vi lätt kunde få sponsring på.

Priser

Ingen tävling utan prisbord.  Med sponsorer så blir det förstås mycket enklare att hålla ned kostnaden.  Men en bra början är att bestämma vilka som ska få priser.

 
Tex valde vi följande  klasser

  • Lag 1-3
  • Längsta Fisk
  • Lucky Looser

Eftersom vi ville skänka pengar till Sportfiskarna så ville vi gärna komma i närheten av att 50 % av intäkterna skulle gå till Sportfiskarna. Just detta faktum har medfört att det också blivit lättare att ragga sponsorer. 

Nu kan man ju säga att det här var vårt utgångsläge.  Tack vare bra sponsorer så slutade kostnaden för prisbordet på betydligt mindre än budgeterat belopp vilket innebar att vi kunde uppfylla vårt mål redan första året. Poängen är att man redan innan tävlingen bör ha lite koll på vilka kostnader som man kommer att få och kunna ta ställning till om startavgiften är rimlig. 

Marknadsföring

Facebook

Givetvis ska man använda social medier som tex Facebook för att annonsera sin tävling. Om ni inte redan har en sida för er tävling på facebook så är det en bra början. Men hur får man många följare? Givetvis genom att annonsera sin tävling i diverse facebook grupper och se till att er facebook grupp gillas av många. Men hur får man följare första gången? Vi kan tipsa om  att man kan betala facebook för inlägg för att få räckvidd. Vi budgeterade 700 kr för att kunna göra tre utskick a drygt 200 kr i en vecka åt gången.  Sen måste man fundera på vad och när man ska genomföra dessa kampanjer och att ha olika inlägg varje gång. Vi nådde drygt 10 000 personer fördelat på 3 inlägg.

Dessa tre utskick generade, förutom anmälningar, också många följare på facebook vilket innebär att nu behöver vi inte köpa annonser i facebook.  Och med en aktiv facebooksida så ökar följarna stadigt.

Glöm inte att dela era inlägg på diverse fiskegrupper på facebook.

fisketavling.nu

Vår statistik visar att i nuvarande läge (20201006) så har vi ca 6000 unika besökare per månad. Alla tävlingsintresserade fiskare. Man kan säga att oavsett om man väljer att använda får excellenta tävlingsadministration eller ej så är det rätt bra att se till att ens tävling syns. Tar max en minut att registrera en tävling i listan över kommande tävlingar.


Vi rekommenderar också att ni lägger lite tid på att skriva en snygg inbjudan till tävlingen oavsett om ni använder vår deltagaradministration eller ej. Komplettera gärna med regler och program.

Innan ni öppnar anmälan...

Det  man helst vill åstadkomma är att det blir lite "tryck" på att anmäla sig. För en etablerad tävling är det förstås inget större problem men om er tävling är ny så kommer mina tips här:

  • Bygg upp intresset för tävlingen på sociala medier. Låt anmälan öppna tex en fredag kl 19:00 och gör sista marknadföringen på torsdag kväll.
  • Begränsa antalet platser till tävlingen i början
    • Dvs om ni har en ide att köra 50 båtar på första tävlingen. Sätt max 30 i början. När platserna är fyllda så ökar ni antalet platser i inställningarna och annonserar på sociala medier. Tex "Våra 30 platser gick åt snabbt.Därför har vi beslutat att öppna upp för 20 platser till. Först till kvarn..."
      Finns det 50 platser från början så känns det kanske inte så bråttom att anmäla sig... Detta är enkelt att göra på fisketavling.nu där man ser hur många som är anmälda...

 

 Sen då....

 

 

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok